Himpunan 100,000 anti-PPSMI

Sampai sudah agak lewat. Orang sudah mula berarak dari Sogo, CM dan Masjid Negara menuju ke Istana Negara.

Ramai di hadapan

Ramai di hadapan

Di belakang juga ramai

Di belakang juga ramai

Heli memantau dari atas

Heli memantau dari atas

Orang semakin ramai. Cuba untuk maju ke hadapan.

Orang semakin ramai. Cuba untuk maju ke hadapan.

Tiba-tiba, Duff!. Dan bau yang pelik mula merebak

Tiba-tiba, 'Duff!'. Dan bau yang pelik mula merebak

Semua mencari tempat berlindung

"Kalau tak cukup sapu tangan tu, apakata abang guna kain pelekat tu," kata encik bermotor.

Berehat sebentar dengan air dan garam dan semangat

Berehat sebentar dengan air dan garam dan semangat. Air untuk membasuh muka dan mata yang pedih, garam untuk menghilangkan pahitnya tekak.

Kemudian berkumpul lagi

Kemudian berkumpul lagi. Memang degil. Haha

Dan bermain wasap lagi

Dan bermain wasap lagi

Ambil gambar dengan mata tertutup

Ambil gambar dengan mata tertutup

(Gamba ‘pedih mata’ dibuang hehe. Saya sendiri yang tengok pun rasa nak keluar air mata)

Akibat ini, namanya gas pemedih mata

Akibat ini, namanya gas pemedih mata

Dan air berbusa

Dan air berbusa

Lalu pulang semula ke Masjid Negara

Lalu pulang semula ke Masjid Negara

Ramai yang menonton sambil memandu. Sampai kemalangan

Ramai yang menonton sambil memandu. Sampai kemalangan

Sambil diperhatikan FRU

"Balik ni nanti kau kena belanja aku nasi kukus. Faham?"

Tapi mereka yang berkumpul di masjid disembur juga. Ini sisanya air berbusa

Tapi mereka yang berkumpul di masjid disembur juga. Ini sisanya air berbusa

Berdemo pula di pekarangan masjid

Berdemo pula di pekarangan masjid

Setelah itu masuk waktu asar, dan hujan turun pula. Maka tamatlah episod perarakan rakyat [yang tidak sampai] ke Istana Negara.

Terima kasih kepada encik polis trafik yang banyak memberi kerjasama, yang sama-sama lari bila gas pemedih mata dilancarkan, yang sama-sama berkongsi garam dan air kosong membasuh muka.

Tiada terima kasih kepada polis berpakaian preman yang memulakan provokasi.

Kami mahasiswa prihatin turun ke jalan kerana kami cakna. Kami ingin kerajaan mengerti. Yang turut sama berarak bukan calang-calang. Ramai professor, ramai PhD. Oh, Pak Samad juga ada.

Baca ini dari Malaysiakini.

14 thoughts on “Himpunan 100,000 anti-PPSMI

  1. Relevan ker kita membantah PPSMI nih? Aku rasa lg banyak kebaikan especially untuk jangka masa panjang.

    It is not like we will lose B.M kalo kita biarkan anak2 kita blajar M&S in BI. Kita still ada lg belajar subg Bahasa kan?

    Bukan lagi bagus ker? Advantage tuk dorg, sbb dapat belajar term2 scientific in English. Nanti kalo masuk U. xder la tercengang-cengang. Hmmm…

    Ni pendapat aku jer la. Sori to say la, but this time, I hv to agree with the gov.

  2. En. Aziz, kalau blajar M dan S dalam BM, kita tetap ada BI lagi kan? Anak orang ulu can’t even read and write in Malay, and you expect them to understand the terms in English?

    Nanti kita jumpa kat edu, kau blanja aku holik ais. Cun? hehe

  3. aku menyokong tindakan membantah PPSMI ni. siapa lagi nak guna bahasa Melayu kalau bukan kita, orang Melayu, orang Malaysia. Jadi, guna saja la bahasa kita dalam pendidikan.

    tapi aku tak berapa senang dengan berarak sampai beratus-ratus ribu orang ini. Menyusahkan orang lain terutama pengguna jalan raya yang tak tahu menahu fasal benda ini. Kesian mereka.

    Apa-apa pun, helikopter yang kau tangkap gambar itu, aku pernah pegang dan baiki masa latihan industri di unit udara polis dulu. Bangga aku tengok helikotper itu bebas terbang. Hehe. =p

  4. Budak-budak yang minat maths and science pun putus angin sebab susah nak faham in English. Lagipun, bila blaja maths and Science, the grammar doesn’t count pun. Yang penting isinya ada kan. so, tak tercapai jugak hasrat kerajaan to make sure the kids celik Bahasa Inggeris.

  5. Dalam masa tengah guna BM dalam Matematik dan Sains pun, dah ramai yang tak menghargai BM. Semua pun nak guna Bahasa Inggeris, nak tengok BM pupus begitu saja?

    Geram bila sasterawan negara dikatakan diperguna pembangkang sebab menentang isu ini. Tak terbuka langsung kerajaan kita. Dengan Pak Samad yang dikagumi dan dihormati ramai pun, boleh nak cakap macam tu.. Grr~

  6. pagi tu aku ada pegi walimah plak. balik2 da penat.. langsung lupa ada perhimpunan kat situ..

    eh.. ape pendapat ko? takde plak… byk gambar je..

  7. Pingback: Bab1 « the gardenese

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s