Kawakita Jiro, Andrea Hirata dan Najib Razak

Nama-nama dalam tajuk di atas tiada saling-kait sebenarnya. Atau mungkin Andrea dan Najib kenal Jiro dengan cara mereka sendiri.

~~~

Books first, food later. Buku-buku dahulu, makanan kemudian. Kalau saya diberi pilihan untuk memilih antara membeli buku dan makanan, saya akan tengok belanjawan. Kalau duit cukup untuk membeli buku, saya akan membeli buku dahulu, dan sanggup berlapar untuk hari itu (atau meminta teman-teman belanja makan, hehe). Buku akan mengenyangkan kita pada masa-masa akan datang. Itu lojiknya, tapi mungkin cuma terpakai kepada sesetengah orang. Yang hot seperti saya misalnya.

books first

books first

Buku-buku ini perlu dihadam secepat mungkin. Yang paling tebal itu adalah kamus. Sekadar membelek bila bertemu perkataan yang tidak difahami. Yang paling atas adalah nota. Semua ini cuba diterjemah ke dalam bahasa jiwa melalui metodologi Kawakita Jiro (KJ Method).

Salah satu buku yang baru dibeli semalam adalah dari Indonesia. Dengan jumlah penduduk 10 kali ganda penduduk Malaysia, ternyata Indonesia banyak menghasilkan buku-buku yang bermutu dan berpengaruh.

Sudah lama semangat ingin ke Indonesia. Bahkan dulu pernah sudah hampir siap mencari lokasi pawagam di Batam, semata-mata karena ingin menonton Laskar Pelangi. Kali ini karena ingin mendapatkan Maryamah Karpov.

Karya-karya Andrea.

Buah tangan terbaru Andrea.

Buah tangan terbaru Andrea.

Karya-karya Andrea.

Tidak pernah saya meminati sebarang karya novel sebagaimana saya meminatai karya Andrea Hirata.

Saya juga amat ingin ke Indonesia, untuk rangka lawatan ke pesantren-pesantren untuk kajian keberkesanan pendidikan secara pondok moden vs pesantren, sebagaimana inginnya saya ke London dengan keretapi Trans-Siberia.

Mungkin bila ke Indonesia nanti, saya harus bersedia menjawab tentang isu PM-in-waiting kita.

Baca header majalah ini

Baca header majalah ini

~~~~

Orang yang sering berbicara tentang diri, adalah orang yang membosankan. Ialah saya.

8 thoughts on “Kawakita Jiro, Andrea Hirata dan Najib Razak

  1. into KJ-method kah sekarang? pakai reference mana? macamana dgn tony buzan? mind-map, mnemonics? cuba buat satu entry tentang aplikasi, pro & con nya..

  2. bace kat draft..mane best
    nak bce guna buku..bru feel die len..

    eh edensor pon ade jugak ke tuh
    jap2 nak tgk………..~!

    a’ah lah ade..
    abg cheghah!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

    nak pinjam..~!

  3. Kalau aku ada masa, wang dan sudah tentu engkau sebagai company, jom kita trans-siberia ke london. Malangnya, masuk ke Russia bukan sesuatu yang mudah.

    Benda yg paling takut ketika sembang (chatting) ialah org akan bosan sebab aku asyik (lebih) ckp pasal diri sendiri. Apakah engkau bosan?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s