Bab1

Mukaddimah.

Pernah terbaca di mana-mana.

Suatu hari, ada seorang raja menghadiri perhimpunan bersama sekalian rakyat jelata. Dipanggil oleh dia akan penasihat agamanya. “Nasihatkan aku,” katanya.

Maka agamawan itu memulakan bicara, “Yakinkah kamu,  setiap seseorang akan diperhitungkan Allah akan setiap amalannya?”

Raja tersebut menjawab, “Ya, aku yakin.”

Agamawan menambah, “Kamu lihat rakyat jelatamu ini, mereka akan diperhitungkan atas setiap amalan mereka. Bahkan ketaatan mereka kepadamu termasuk dalam perhitungan.”

Raja tersenyum. Rakyat akan taat dan patuh kepadanya.

“Tetapi,” sambung agamawan, “kamu akan diperhitungkan bukan sahaja atas dirimu, bahkan juga seluruh rakyatmu terletak di bahumu.”

Nanti, apa nasihat penasihat agama PM ke-6?

1. Ini kisah lain.

Petang hari itu, sesudah bermain gas pemedih mata di Kampung Attap, saya memberitahu seorang pakcik, “Najib akan jadi PM.”

Pakcik tersebut memandang saya, lantas berkata, “Tidak mungkin! Masakan Agong tidak nampak kehendak rakyat?”

Saya meninggalkan Pakcik tersebut, setelah dia mengatakan tidak ada gunanya orang-orang itu mendapat hidayah Tuhan setelah saya kata, “Elok kita doakan mereka diberi hidayah.”

2. Ini kisah yang lain pula.

Bintang penuh di dada langit. Bulan tidak timbul dari ufuk, menjadikan malam itu gelap tanahnya. Cuma disimbahi lampu kereta. Memandu di jalan kampung yang tiada lampu jalan, kita tidak akan dapat menduga apa yang akan melintas tiba-tiba di hadapan kita. Dan sewaktu kita tahu apa ia, sudah terlambat untuk mengelak.

Saya berhenti untuk mengisi petrol di stesen minyak Petronas di daerah Kulai. Agaknya inilah stesen minyak Petronas terdekat dengan Felda Mawi.

Sesudah mengisi minyak, saya mengteks Hanif, “Sediakan tanah liat dan air tujuh baldi. Aku langgar babi hutan.”

3 thoughts on “Bab1

  1. salam en. Sai.. wah, ke Johor itu, ada maknakah?any good news.. ?? dengar2 dapat tawaran menyambung? selamat datang ke dunia postgraduate study.. -)

  2. alhamdulillah, ke johor, dan ada berita bagus.🙂 nampak gaya saya melangkah bendul kaktikah hahaha

    tawaran itu ada. tapi sedang menimbang

    entah kenapa komen kaktikahJ masuk ke spambox. sebab pakai nama semua huruf besarkah?

Leave a Reply

