Kuliah baru ICT

Untuk sesuatu yang baru wujud, yang lama dan sedia ada kadang-kala perlu dihapuskan, sedikit atau seluruhnya. Setiap yang wujud akan sentiasa bergerak sebagai manifestasi kewujudannya, supaya ia disedari, dan selalunya, ia hanya disedari bila ia bergerak ke arah ketidakwujudan. Waktu itu, kita akan berkata kepada anak cucu, “Dulu, di sini pernah wujud ia. Kemudian ia diganti dengan yang ini.”

Dari tepi lebuhraya

Dari tepi lebuhraya

Juga kewujudannya dan kehilangannya menguji sifat cakna dan ambil berat kita. Sehingga sudahnya, kita tidak sedar dalam proses untuk mendapatkan yang baru, yang lama hilang dengan tanpa hak.

Dari tingkat 3 e2

Dari tingkat 3 e2

Dan biasanya nanti, ia akan datang kembali dalam rupa yang lain, menuntut haknya yang direnggut.

Semua ini akan hilang, diratakan mungkin. Tanah di sini tidak sesuai dibangunkan, melainkan diratakan.

Semua ini akan hilang, diratakan mungkin. Tanah di sini tidak sesuai dibangunkan, melainkan diratakan.

Pada waktu itu, kita juga akan bergerak dari ‘wujud’ ke arah ‘pernah wujud’.

Bukit kecil ini akan berubah dari ada ke pernah ada.

Bukit kecil ini akan berubah dari ada ke pernah ada.

Sesungguhnya kita dari tuhan, dan kepada dia kita kembali.

22 thoughts on “Kuliah baru ICT

  1. aku paham ape yg ko nak sampaikan..tapi penggunaa ‘ia’ pernah ada.. ‘datang menuntut haknye’ sgt catchy pd pandangan mate aku..aku x phm tang tuu..huhuhu

  2. @ sha: Maksudnya, jangan sampai nanti jadi macam bukit antarabangsa. hehe. Kena masukkan dalam posting ni. Pembangunan yang tidak betul-betul terancang akan membawa kesan pada kemudian hari.

  3. bukit tu diratakan utk buat kuliyyah ict yg baru ke? abes ict lame buat ape?
    ps: eerr. kuliyyah ict kat ne snanye? huu..

  4. sbnrnya..selama ni KICT kongsi bangunan ngan INSTEAD..ala,area2 klinik tu..ni utk buat bgnn KICT sndr punya..xde kongsi2 dh…tp sgt sedih bila tgk bukit digondol..dh xde kehijauan dh..

  5. Irah belum habis pusing UIA=p

    Sayang nya bukit tu..Tengok dari hiway macam lgi dasat.. dari dalam tak nampak sangat.. [atau saya yang tak pusing UIA?]

  6. haha. abu jahal itu sebelum dia ada nama. Kemudian dinamakan talhah setelah belah mulut dan potong jambul. nanti akan ditukarkan jantinanya menjadi menjadi mahallah perempuan.

  7. dh xde kehijauan dh..

    ————————–

    ini belum termasuk pokok-pokok hijau di seitar mahallah yang dicantas, dibotak dan digondol tanpa sebab yang munasabah. akhirnya tinggallah bumi uia yang serba kering.

    p.s: sekurang-kurangnya kamu sai bakal pergi. aku di sini masih menanti hari. :p

  8. erm, drpd wat kuliyyah ICT, baek buat mahallah bru kat uia kuantan…
    sian bro almost sume kne duk luar except postgrad…
    nak2 plak dgr2 cter..sis nnt pun kne kuar gk…😦

  9. Salam..cube saudara dan saudari renung sejenak..adakah pembangunan yg dilakukan oleh pihak UIA itu akan menyusahkan saudara dan saudari sekelian..tidak bukan..tiada satu apa pun hak saudara dan saudari sekalian yg diambil oleh mereka. Mungkin mereka dah pikir masak2 sebelum buat keputusan. Oleh itu, harap saudara dan saudari sekelian dapat menimbang dengan akal yang rasional. Saya bukanlah pro-UIA, bukan pula mahasiswa yang suka melaung2kan sesuatu perkara tanap pertimbangan..hanya sekadar renungan kta bersama..
    trima kasih..

  10. Emo. hahaha. [gelak sampai keluar air mata]

    Begini, encik bukan baik sangat. Isunya ialah pembangunan terancang. Ada ke siapa-siapa yang tidak setuju dengan bangunan baru kuliah ICT tu? Nada – nay – case closed.

    Cuma prioriti dan keutamaan sahaja yang dibincangkan. Juga isu student uia yang selama ini tak pernah tahu tentang kewujudan bukit tersebut, akhirnya terlambat untuk menikmati kehijauannya.🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s