Kisah saman untuk masa depan

1.

Seorang polis trafik yang tiba-tiba keluar entah dari celah mana menahan aku. Sudah terlambat untuk menarik sitbelt. Katanya, “Wah-wah, selamba tak pakai sitbelt ye?”

Aku menjawab, “Jalan kampung, cik. Lagipun hari ini bukankah cuti umum? Cik kerja juga? Tidak cuti?”

Polis trafik itu membalas, “Tidak. Minta aisi dan lesen.” Kemudian dia menulis sesuatu, dan menghulurkan buku samannya kepadaku, dan berkata, “Sain sini.”

Aku tersengih dan kataku, “Wah, polis pun minta autograf saya.”

Dia membalas, “Lepas ini hati-hati, ya. Saman ini mungkin tiada diskaun kerana ops sikap masih berjalan. Selamat hari raya cina.”

2.

Saman itu aku tunjukkan kepada ustaz di sana. Dia mengambil surat saman itu dariku. Katanya, “Kira setel.”

3. Setahun empat bulan kemudian

Gadis kerani pejabat pos itu memandangku, dan berkata, “Encik tidak boleh memperbaharui cukai jalan ini, lesen encik disekat oleh JPJ.”

Aku mengerutkan dahi. Bertanya, “Iya? Bila? Tidak mengapa, nanti saya semak. Terima kasih.”

Aku bergegas ke makmal komputer universiti. Terus ke laman MyEG, dan menyemak status saman dengan JPJ. Tiada. Polis? Wah! Saman setahun empat bulan yang lalu.

Adakah kalau aku membawa duit empat puluh sen dan memandang langit seperti Saleh (dalam posting yang lepas) di kaunter bayaran saman, kerani bertugas akan memberi diskaun?

One thought on “Kisah saman untuk masa depan

Leave a Reply

