Masjid jamban?

Mental conditioning, atau dalam bahasa melayunya ‘asuhan minda’, kadang-kadang boleh membawa kecelaruan dalam pemikiran.

Contohnya, kalau sejak kecil kita menghidu sabun beraroma limau, minda kita akan terasuh bahawa bau limau sebegitu adalah sabun. Jadi, bila pada suatu hari, ada minuman beraroma sama dihidangkan, kita akan cakap, “Air ini berbau sabun.”

Hal yang sama berlaku kepada saya tatkala memasuki sebuah masjid di UIAM. Macamlah di UIAM ada banyak masjid, hehe. Oleh kerana setiap kali, sejak kecil, saya masuk ke tandas, bau pewanginya adalah sebegitu, maka minda saya mentafsir bahawa bau itu adalah bau tandas.

Maka apabila pihak masjid menggunakan pewangi dari syarikat Initial Rentokil, maka tatkala saya masuk ke masjid, saya terhidu bau tandas.

Nanti saya tampalkan gambarnya.

One thought on “Masjid jamban?

  1. Berada di benua eropa, Islam tetap tumbuh dan berkembang di kawasan itu.
    Walaupun menjadi Minoritas Di Kawasan Eropa, Umat Muslim tetap memiliki
    Masjid – Masjid yang luar biasa dengan corak arsitektur yang berbeda dengan
    Masjid pada umumnya di Kawasan Timur Tengah maupun Asia.
    Berikut ini koleksi Foto Masjid yang berada di Inggris, Belanda, Belgia, Perancis,
    Spanyol dan Italia.
    Dapat di Download di http://www.ziddu.com/download/5155299/Koleksi_Foto_Masjid2_Eropa.zip.html

Leave a Reply

