Dunia pinjam-pinjaman

1.

Hari itu, sesudah sembahyang Asar, saya menyalami imam Yang Mulia. Dia diberi gelar Yang Mulia kerana dia suka memanggil orang lain ‘yang mulia’. ‘Hei yang mulia, yang mulia tahu tak…’ begitulah katanya.

Hari itu beliau tersengih-sengih. Tersenyum, dan matanya bersinar-sinar galak. “Yang mulia tahu tak?” dia bertanya.

Saya mengangguk-angguk. Saya tahu. Sebelum saya bercakap, dia memintas, “Sekarang ini dia di syurga, mendoakan saya. Alhamdulillah.” Saya kagum dengan sikap dia.

Imam yang seorang lagi terpinga-pinga. Dia seorang asing, tidak tahu bahasa melayu, atau tahu cuma sedikit. Yang Mulia menjelaskan dalam bahasa arab berbunga melayu, “Anak lelaki saya yang masih kecil itu, dia baru meninggal.”

Inna lillahi wa inna ilaihi roojiun.

2.

Yazid berkata, “Nanti, beli yang ada A-GPS.” Telefon saya keciciran entah di mana.

4 thoughts on “Dunia pinjam-pinjaman

Leave a Reply

