Tiada riba dalam wang fiat?

Dalam blog saya yang lagi satu, saya mengatakan pembelian emas secara tangguh adalah riba. Saya mendapat komen berikut:

====

Masalah yang kita hadapi sekarang ialah ulamak moden telah mengqiaskan hukum wang kertas bersamaan dengan hukum emas. Oleh sebab demikian mereka mengatakan hukum membeli emas dengan wang kertas secara ansuran adalah riba an nasiah kerana melibatkan penangguhan. Sila rujuk Ust. Zaharuddin dalam website beliau.

Bagi yang memahami asal usul wang kertas , tak mungkin wang kertas diqiaskan dengan emas kerana ia akan merosakkan seluruh hukum – hakam berkaitan riba seperti yang dijelaskan oleh ulamak – ulamak terdahulu. Bahkan dengan mengqiaskan wang kertas sama dengan emas menyebabkan orang awam tidak perlu lagi pada dinar dan dirham kerana sudah ada pengganti pada emas iaitu wang kertas.

Wang kertas bukan emas , jadi harus menukarkannya dengan emas secara ansuran.

Wallahu’ alam.

=====

Jawapan saya:

1. Wang kertas diqiaskan dengan dinar emas kerana dari sudut ekonominya wang kertas tetap medium of exchange (alat untuk bertukar barang/pemilikan) seperti dinar emas, store of value (mempunyai nilai) seperti dinar emas, a unit of account (unit matawang) seperti dinar emas dan a standard of deffered payment (boleh digunakan untuk membayar hutang) seperti dinar emas. Sila rujuk makna ‘wang’.

2. Bagi yang memahami EKONOMI dan asal-usul wang kertas, oleh kerana wang kertas adalah seperti di nombor (1) di atas, maka dengan itu hukum-hakam riba berkaitan wang diterima pakai sepertimana hukum hakam riba berkaitan emas digunapakai.

3. Kalau tidak, segala faedah dan bunga yang dikenakan di atas wang kertas dan perniagaan matawang kertas fiat bukanlah riba. Dan bank-bank konvensional sebenarnya tidak mengamalkan riba, kerana faedah dikenakan kepada kertas, bukan emas. Maka rosaklah segala hukum yang dibahaskan oleh ulama-ulama.

4. Kalau tidak seperti di atas juga, maka tidaklah wajib dibayar zakat dengan duit kertas fiat, kerana padanya tidak ada nilai.

5. Saya dengan ini berdiri teguh di atas hujah saya, bahawa pembelian emas dengan wang kertas fiat secara tertangguh adalah riba, kerana seperti juga emas, wang kertas fiat adalah unit of account, medium of exchange, store of value and a standard of deferred payment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s