Sesal?

Ada beberapa perkara yang saya sesali, dan inilah antaranya; saya meninggalkan beliau tanpa bertanya keadaannya.

Tengahari itu sungguh panas. Saya seperti biasa menyusun langkah menuju ke Jalan Raja Laut, rutin harian saya untuk seketika ini, menghadiri kuliah di INCEIF. Di sebalik hiruk-pikuk manusia dan bunyi kenderaan, saya melihat seorang wanita keturunan Cina tercungap-cungap cuba untuk menggapai udara. Kepalanya basah, berpeluh, seperti bila kita berpeluh semasa demam dan ingin muntah atau sesak nafas (atau cuma peluh akibat cuaca yang panas). Anaknya (saya rasa) yang masih kecil diam tidak  berkata apa-apa. Sebelah tangannya memegang baju ibunya, dan sebelah lagi memegang beg plastik yang saya tidak tahu apa isinya.

Seorang wanita yang agak berumur mendekatinya, dan memintanya duduk dan menepuk-nepuk dadanya. Anak wanita keturunan Cina itu cuma memerhati.

Saya sangat ingin membantunya. Bertanyakan keadaannya, apa yang saya boleh bantu, atau sekadar mengipas kain memberi udara kepadanya.

Namun saya cuma berjalan meneruskan langkah melepasi mereka.

Hari ini, kalau kejadian yang sama berlaku, saya akan pastikan diri saya turut mengambil bahagian membantu. Apa salahnya mengorbankan sedikit waktu untuk membantu mereka yang memerlukan?

Rasa simpati dan ambil berat kita kepada seseorang atau sesuatu kejadian mungkin bersangatan, tetapi rasa hati bukanlah perbuatan, bukan juga kasih yang diajar oleh Rasulullah sollallahu ‘alaihi wasallam.

Mafhum sabda Baginda Sollallahu ‘alaihi wasallam, “Tidaklah beriman seseorang kamu sehingga dia mencintai untuk saudaranya apa yang dicintai olehnya.” – Bukhari dan Muslim.

~~
Kes ini tidak boleh diaplikasikan dalam kes kemalangan jalan raya di laluan bertentangan.

~~

Leave a Reply

