cara untuk bahagia

Saya muat turun filem-filem dari youtube. Ia hampir percuma (saya masih tetap perlu membayar broadband saya).

Filem-filem yang lazat dan sedap dan mendidik jiwa, akan saya dapatkan yang original, walaupun dengan mengimportnya dari luar negara – seperti DVD Laskar Pelangi yang diimport dari Indonesia. Saya menyokong penerbitan dengan cara ini, agar penerbit dapat menerbitkan cerita-cerita lain yang lebih berkualiti dan mendidik.

Pagi ini saya membaca tulisan Seth Godin. Akan ada manusia yang sentiasa mahukan segala-galanya secara percuma tanpa mahu memberi atau membeli.

Manusia yang hanya mahu ambil ambil ambil tanpa ada rasa mahu memberi, beliau gelar sebagai bandit – perompak/pencuri/pencopet.

Pencopet akan sentiasa berasa hidupnya sempit dan tidak cukup – kerana itu pencopet tidak memberi.

Atau kerana tidak memberi menjadikan menjadikan manusia sentiasa berasa tidak cukup dan sempit. Saya rasa yang ini lebih hampir dengan ajaran Islam. Orang yang sentiasa memberi dan memberi akan diberi kelapangan dalam diri.

Orang yang ada ________ boleh memberi_______. Dan orang yang memberi ________ akan memproleh __________.

Leave a Reply

