info vs nasihat

Ada banyak perbezaan antara memberi maklumat dan memberi nasihat berguna.

1. Sekadar maklumat dan info semata-mata tidak akan membawa ke mana-mana. Nasihat ada matlamatnya (begitulah sepatutnya). Ia ada info+langkah.

2. Bagaimana memberi nasihat? Jadikannya spesifik. Nasihatkan pelanggan tuan: ‘Ini apa yang anda patut buat. Ini bagaimana anda patut buat. Ini kenapa anda patut buat.’

3. Secara asasnya, manusia percaya dan yakin kepada orang yang ada pegangan (walaupun pegangan itu salah).

4. Jadi, jika kita betul-betul prihatin dengan pelanggan, bantu pelanggan membuat keputusan dengan memberi nasihat yang spesifik.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s