Kita buat sesuatu sepertimana kita berlatih

Semasa saya masih di bangku sekolah, saya seorang yang aktif dalam silat. Cikgu-cikgu silat saya mengajar dan melatih saya dan rakan-rakan seperti kami menghadapi situasi sebenar.

Kenapa ingin buat betul-betul? Padahal cuma latihan sahaja, bukan? Bukan.

Mari saya beritahu tuan sesuatu.

Tabiat manusia, kita buat sesuatu sebagaimana kita berlatih buat sesuatu. Main-main sewaktu latihan, dan pada hari kejadian sebenar kita akan main-main. (Parut terkena lawi ayam di atas belakang adalah memori yang tidak terlupakan).

Perkara ini, membuat latihan/praktis dengan betul seperti kejadian sebenar, boleh diaplikasikan untuk hampir setiap perkara.

Baru-baru ini saya menjadi imam…

Ada satu surah yang panjang, yang sudah saya hafaz. Kalau di luar solat, tebuklah dimana-mana ayat. Nescaya saya, in sha Allah dapat menyambung. Cuma, saya belum pernah membawa surah ini bersolat jahar (solat suara kuat), walau seorang diri.

Baru-baru ini saya menjadi imam, dan saya ingin tackle surah tersebut dalam bacaan. Saya gagal, mengulang-ulang rangkap ayat-ayat yang sama.

Pengajaran kepada saya, berlatihlah, praktis sepertimana kejadian sebenar.

Dan saya berpesan perkara sama kepada tuan.

Leave a Reply

