Minta dan usaha

Tuhan bertindak dengan cara yang sangat misteri. Tidak terjangkau oleh akal manusia.

Dalam banyak hadis ajaran Rasulullah, Rasulullah mengajar kita supaya meminta sesuatu kepada Allah.

Dalam Quran juga ada disebut hal ini.

“Dan Tuhanmu telah berfirman, (kamu semua) mintalah dariKu, nescaya Aku perkenankan” – surah Ghafir ayat 60.

Ini pesan guru saya:-

Ingin duit? Minta kepada Allah dahulu. Ingin anak? Minta kepada Allah dahulu. Ingin kasut? Minta kepada Allah dahulu. Ingin apa-apa? Minta kepada Allah dahulu.

Kerana Dialah pemilik segala sesuatu.

Kemudian baru minta kepada pemegang amanah – iaitu manusia, melalui jalan usaha dan usaha dan tawakkal. Dan jangan berhenti berdoa.

Maksudnya, kita mesti ada dalam kepala kita apa yang kita inginkan. Gol. Tujuan.

Kemudian minta kepada Allah. Kemudian berusaha. Kemudian bertawakal dan berdoa.

Kadang-kadang, Allah memberi lebih dari yang dipinta. Kadang-kadang langsung tiada kelihatan hasil, namun…

Jangan pernah berhenti meminta kepada Allah. Hasilnya pasti ada. Jika tidak di sini, di sana nanti.

====

Eksperimen

====

Saya membuat satu eksperimen.

Dalam doa saya, saya meminta secara spesifik, saya ingin RM100.

Kemudian, saya postkan di wall facebook saya: “Siapa mahu beri saya RM100? Berikut adalah nombor akaun Maybank saya: 153010414034.”

Tidak lama kemudian, saya mendapat notifikasi bahawa ada seorang hamba Allah telah mendepositkan RM100 ke akaun saya.

Alhamdulillah.

====

Harta dunia

====

Berdasarkan hadis, Allah tidak bertanya berapa harta yang kita dapat kumpul.

Allah akan tanya, bagaimana kita membelanjakan harta.

Orang kaya akan lama perkiraannya di akhirat, ekoran banyaknya harta.

Orang miskin akan sekejap perkiraannya.

Sudah pastilah. Secara kasarnya:

Daftar amal-jariah orang kaya:

Jumaat pagi sedekah, jumaat tengahhari sedekah, jumaat malam sedekah.

Sabtu begitu juga.

Ahad pun sama.

Isnin juga.

Selasa, Rabu, Khamis.

Daftar amalan orang miskin:

Jumaat tengahari sedekah tabung masjid.

Jumaat depan pula baru sedekah.

Jumaat depan depan pula.

Kan?

Ambil para sahabat jadikan contoh.

Kaya raya. Gigih berniaga. Gigih bersedekah.

Leave a Reply

