Syukur

Syukur secara khususnya disebut oleh Allah di dalam Al-Quran.

“Dan andai kamu bersyukur, maka Aku akan tambahkan kepadamu”

Apa yang akan ditambah oleh Allah. Pastilah perkara yang baik-baik. Boleh jadi dapat dilihat mata kasar, seperti rezeki yang bertambah, kenalan yang baik. Boleh jadi tidak dilihat mata kasar seperti pertambahan damainya hati dan berkat. Boleh jadi juga tidak sempat dirasa didunia.

Tahun ini saya sudah 30 tahun.

Saya meletakkan azam untuk mula menulis kesyukuran saya.

Saya mulakan dengan 24 jam yang lalu:-

Saya bersyukur saya sampai ke tempat kerja dengan selamat.

Saya bersyukur beg-beg yang ditempah selamat sampai.

Saya bersyukur urusan kerja berjalan lancar.

Saya bersyukur dapat solat berjemaah.

Saya bersyukur selamat sampai ke rumah dengan selamat. (Hujan lebat ribut badai setelah saya tiba ke rumah).

Saya bersyukur dapat makan nasi goreng untuk berbuka.

Saya bersyukur anak gadis saya yang 3 tahun itu mandi hujan malam-malam hari tanpa pengetahuan saya dan isteri, tapi tak demam. (Kami ingin ke kelas tahfiz yang saya hadiri, dia diam-diam mandi hujan dan basah lencun. Saya berikan dia ‘highfive’ kerana keberaniannya. Kemudian, ada ‘ammu di masjid hadiahkan dia RM1. Kemudian makcik cafe hadiahkan dia chicken chop. Kemudian ada ‘ammu hadiahkan dia gula-gula. Allah Allah.)

Saya bersyukur dapat tasmi’ 2 muka Quran dengan guru tahfiz saya. (Saya baru mula belajar mnegaji semula + sedikit hafazan bermula beberapa minggu yang lalu. Dengan kiraan untuk ‘orang sibuk’ seperti saya, saya mengira-ngira bahawa saya memerlukan 10 tahun untuk menghafaz 30 juzuk. Saya kira, inilah hadiah terbaik dari saya untuk ayah bonda yang tidak dapat saya menyisi. Doakan saya istiqamah.)

Saya bersyukur dapat menjual lebih dari separuh dari beg yang ditempah.

Saya bersyukur dapat bangun pagi.

Saya bersyukur sempat berjemaah Subuh di masjid.

Leave a Reply

